آیا ضررهای مشروبات الکلی را می دانید؟

9 / 10
از 2 کاربر
مقالات >> سلامت >> دانستنی های سلامت >>

کاملا واضح و روشن است که مصرف الکل می تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی افراد شود، از جمله این مشکلات و بیماریها، بیماریهای کبدی است که آسیبهای جدی به کبد وارد می کند. محققان علت بروز بیش از 60 نوع بیماری را بر اثر مصرف الکل می دانند. پروفسور «جیمز گاربوت» از دانشگاه کارولینای آمریکا که در زمینه مصرف الکل و آسیبهای ناشی از آن بر بدن مطالعه و تحقیق نموده، معتقد است که «ماهیت الکل کاملا پیچیده می باشد.»

آیا ضررهای مشروبات الکلی را می دانید؟

در اینجا مواردی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی ایجاد می شوند را ذکر می کنیم:

  • ·    کم خونی Anemia

مصرف مشروبات الکلی سبب کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون می شود و از آنجایی که عمل اکسیژن رسانی به اندامهای بدن توسط این گلبولهای قرمز بدن انجام می شود لذا کاهش تعداد این سلولها منجر به بروز مشکلاتی در بدن می شود که از جمله آنها می توان به بروز خستگی، تنگی نفس و گیجی و منگی اشاره کرد.

  •  سرطان - Cancer  

مصرف الکل احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این جمله را رئیس دپارتمان مطالعات و تحقیقات مصرف الکل و سلامت مغزی دانشگاه تورنتو کانادا بیان می کند. محققان معتقدند افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان بدین علت است که ترکیبات شیمیایی الکل دربدن تبدیل به مواد سرطانزا میشود. سرطانهایی که بر اثر مصرف الکل بوجود می آیند شامل : سرطان دهان،  سرطان حلق، سرطان حنجره  و سرطانهای کبد، سینه و روده می باشد. در صد احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که علاوه بر مصرف مشروبات الکلی، دخانیات نیز مصرف میکنند افزایش می یابد.

  •  بیماریهای قلبی عروقی Cardiovascular 

مصرف مشروبات الکلی سبب افزایش تشکیل لخته های خونی و در نتیجه بروز حملات قلبی  ودر نهایت سکته می گردد. محقق دانشگاه هاروارد دریافتند که احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی درمیان  افراد مصرف کننده الکل، بیش از افرادی است که دچار حمله قلبی می شوند اما الکل مصرف نمی کنند. مصرف الکل می تواند سبب بروز «کاردیومیوپاتی» شود که بر اثر آن ماهیچه قلب ضعیف شده و بتدریج از کار می افتد و در نتیجه با نامنظم شدن ضربان قلب، حمله قلبی و در نهایت سکته اتفاق می افتد.

آیا ضررهای مشروبات الکلی را می دانید1

  •   سیروز کبدی Cirrhosis

یکی از اندامهایی که بیشترین آسیب را بر اثر مصرف مشروبات الکلی می بیند، کبدی می باشد؛ سیروز کبدی همان نارسایی کبد می باشد. و زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به سیروز کبدی می باشند که علت این امر هنوز به خوبی مشخص نیست.

  •  زوال عقل - Dementia  

با بالا رفتن سن، توانایی مغز افراد کاهش می یابد، حدوداً هر ده سال 9/1% توانایی مغز کاسته  می شود و مغز کوچک می گردد که البته این یک امر طبیعی می باشد؛ اما در افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند سرعت کوچک شدن مغز افزایش می یابد بویژه در مناق مهم حساس مغز که سرانجام منجر به بروز کاهش حافظه و علائمی از زوال عقل یا آلزایمر خواهد شد. مصرف مشروبات الکلی به تواناییهای افراد آسیب وارد می کند بویژه تواناییهایی در زمینه برنامه ریزی، قضاوت و داوری ، حل مسائل پیچیده و بطور کلی مسائلی که برای حل آنها نیاز به یک مغز قوی و فعال می باشد. «پروفسور جیمزگاربوت» اظهار می دارد.

  •  افسردگی- Depression

مصرف مشروبات الکلی می تواند منجر به بروز افسردگی در افراد شود. تحقیقاتی که در نیوزیلند انجام شده حاکی از آنست که مصرف مشروبات الکلی میتواند در نهایت سبب افسردگی شود.

  •  حملات ناگهانی (صرع)- Seizures 

مصرف مشروبات الکلی می تواند سبب بروز حملات صرعی شود حتی در افرادی که مبتلا به بیماری صرع نباشند. از طرفی الکل می توااند بر روی داروهایی که برای پیشگیری از تشنج و حملات صرعی مصرف می شود، اثر منفی داشته باشد.

آیا ضررهای مشروبات الکلی را می دانید3

  •  نقرس Gout

بیماری نقرس که بیماری دردناکی است، بر اثر تشکیل کریستالهای اسید اوریک در مفاصل ایجاد می‌شود. اگرچه این بیماری در برخی موارد می باشد اما الکل  و برخی موارد تغذیه ای در بروز این بیماری نقش دارند همچنین بنظر میر سد مصرف الکل، سبب تشدید بیماری نقرس می شود.

  •  فشار خون بالا- High Blood Pressure

الکل میتواند  سبب بروز اختلال در سیستم اعصاب سمپاتیک شود که اعصاب سمپاتیک به نوبه خود در کنترل انبساط و انقباض هایی عروقی خونی به هنگام استرس، تغییر درجه حرارت بدن و سایر موارد نقش دارند. مصرف مشروبات الکلی سبب بالا رفتن فشار خون شده و در دراز مدت سبب بروز بیماری فشار خون می شود و فشار خون بالا می تواند سبب بروز مشکلات دیگری از قبیل بیماریهای کلیوی و قلبی و در نهایت سکته شود.

  •  بیماریهای عفونی Infectious disease

مصرف مشروبات الکلی سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود که این امر به نوبه خود موجب بروز بیماری از قبیل سل، ذات الریه ، ایدز و.... می شود.

آیا ضررهای مشروبات الکلی را می دانید2

  •  آسیب دیدن عصبها

مصرف مشروبات الکلی می تواند منجر به آسیب اعصاب شود که به «نوروپاتی الکلی» معروف می باشد که می تواند سبب بروز کرختی و بی حسی عضلات، ضعیف شدن عضلات، بی اختیاری ادرار ، مدفوع، یبوست و... شود. نوروپاتی الکلی بدین علت بوجود می آید که الکل برای سلولهای عصبی یک ماده سمی تلقی می شود و می تواند به آنها صدمه بزند و سبب اختلال در عملکرد این سلولها شود.

  •  آماس لوزالمعده Pancreatitis

علاوه بر آماس معده، مصرف مشروبات الکلی می تواند سبب التهاب پانکراس نیز میشود. آماس پانکراس به نوبه خود سبب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش  می شود که میتواند سبب ایجاد دردهای شدید شکمی و اسهال مداو م گردد.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی WHO هرساله 3/3 میلیون نفر بر اثر اثرات زیانبار مصرف الکل از دنیا می روند یعنی 9/5 درصد از کل مرگ و میر جهان ناشی از مصرف الکل است.

یکی از عوامل موثر در ابتلای به بیش از 200 نوع بیماری، الکل می باشد. بطور کلی بیش از 1/5 درصد بیماریها و صدمات و جراحات وارده به افراد، ناشی از مصرف الکل است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی 25% از مرگ و میرهای در سنین 20 تا 39 سالگی ناشی از مصرف الکل می باشد.

منبع : www.who.com 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :