بهترين و بدترين غذاها برای مغـز!

6 / 10
از 2 کاربر
مقالات >> سلامت >> قلب،ریه،مغز >>

اگر خواهان اين هستيد كه در مقاطع حساس و بحرانی، بهترين تصميم را بگيريد و اگر خواهان اين می باشيد كه هميشه حداكثر استفاده را از مغز خود برده و حافظه خود را هميشه تيز و دقيق نگه داريد، نياز داريد كه توجه خاصی به آنچه می خوريد داشته باشيد.

ليست مواد غذايی كه می خوريد، می تواند به شما در داشتن حافظه بهتر و مغز پرتوان‌تر كمک كند؛ مواد غذايی مقوی، سالم و مناسبی كه برای مغز ما مفيدند در حقيقت تأمين كننده سوخت مناسب برای مغز می باشند زيرا مغز يكی از بزرگ‌ترين مصرف كنندگان انرژی بدن می باشد. در حاليكه مغز 2% از كل وزن بدن را تشكيل می دهد اما 20% از انرژی كل بدن را مصرف می كند! در اين‌جا به ذكر مواد غذايی می پردازيم كه شما به آنها نياز داريد تا در زمان‌های خاص، قوای فكری و ذهنی خود را تقويت كنيد.

تحقيقات نشان داده با تغذيه درست و مناسب می توان به مقدار زيادی (200%) قوای فكری و ذهنی خود را تقويت كرد. با مصرف اين مواد غذايی و مصرف نكردن مواد غذايی خاص از زوال عقل خود جلوگيری كرده، حافظه خود را تقويت و حواس خود را دقيق‌تر و تيزتر نمائيد و كارآئی خود را افزايش دهيد هم‌چنين احساس شادي و شعف را در خود زيادتر كرده و از ضعيف شدن مغز خود جلوگيری نمائيد. مصرف اين مواد غذايی برای تمامی افراد در هر سنی خواه 15 سال، خواه 40 سال و يا بالاتر توصيه می شود.

برای تقويت حافظه كوتاه مدت Short-term memory :
قهوه بنوشيد!

يكی از بهترين سوخت‌ها برای مغز، نوشيدن يک فنجان قهوه تازه دم می باشد. تحقيقات نشان می دهد كافئين موجود در قهوه می تواند فرآيند پيری مغز را كاهش داده و سبب تقويت حافظه كوتاه‌مدت گردد. محققان انگليسی دريافتند نوشيدن تنها يک فنجان قهوه می تواند سبب بهبود تمركز و مهارت‌های ذهنی مغز شود.

بهترین و بدترین غذا برای مغز-قهوه

نوشيدنی های انرژی زا نخوريد، هم‌چنين بيش از اندازه قهوه ننوشيد!

خوردن بيش از اندازه هر چيز مفيدی، می تواند مضر باشد. كافئين بيش از اندازه – خوردن چندين فنجان قهوه، و يا خوردن نوشابه‌های انرژی زا مانند Red-Bull از عصر به بعد – می تواند برنامه و زمان خواب شما را مختل كرده و سبب بی خوابی شما گردد؛ در حاليكه خواب به تنهايی يكی از عوامل تقويت كننده كامپيوتر مغز شما می باشد و نبايد با خوردن چنين مواد غذايی، در زمان خواب اختلال ايجاد كرد.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-توت

برای تقويت حافظه درازمدت Long-term Memory
انواع توت (توت قرمز- توت سياه- تمشک) بخوريد!

آنتی اكسيدان موجود در توت، مغز را در برابر حملات راديكالهای آزاد محافظت كرده و خطر ابتلا به بيماری های پاركينسون و آلزايمر را كاهش می دهد. آنتی اكسيدان‌های موجود، هم‌چنين می تواند فرآيندهای فكری و ذهنی مغز را تقويت كند.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-سالمون

برای افزايش قدرت تفكر:
ماهی سالمون بخوريد!

اسيدهای چرب اُمگا3 كه در ماهی های چرب وجود دارد يكی از اجزاء مهم در ساخت بافت مغز می باشند و می توانند قدرت تفكر را افزايش دهند. ماهی سالمون هم‌چنين دارای نياسين بوده و می تواند مغز را در برابر بيماری آلزايمر محافظت كند و سرعت زوال عقلی را كاهش دهد.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-بستنی

بستنی پرچرب و خامه‌دار نخوريد!

انواع چربی ها از نظر مفيد و يا مضر بودن با يكديگر مساوی نيستند: چربی های اشباع و غذاهای حاوی اين نوع چربی ها، از آن‌جايی كه سبب گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی می شوند سبب اختلال در رساندن مواد مغذی موجود در جريان خون به مغز می شوند؛ بنابراين بستنی، غذای مفيدی برای مغز نمی باشد.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-سالاد

برای افزايش انرژی و توان بدن:
سالاد پر پروتئين همراه با سُس سركه و روغن زيتون بخوريد!

روغن زيتونی كه بر روی سالاد می ريزيد سرعت هضم مواد غذايی حاوی پروتئين و كربوهيدرات موجود در سالاد را كاهش می دهد، در نتيجه سبب ثابت ماندن سطح قند خون شده و سطح انرژی بدن را در سطح بالا نگه می دارد. برای افزايش دادن ميزان ريبوفلاوين كه همان ويتامينB2- در توليد انرژی سلولی نقش مهمی دارد- می باشد سالاد خود را با كاهو و اسفناج تهيه كنيد و با افزودن مقداری تكه‌های مرغ و تخم‌مرغ پخته، ميزان پروتئين و انرژی زايی آن را افزايش دهيد.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-پنکیک

پَن كيک و يا نان‌های سفيد و فانتزی- درست شده از آرد سفيد- نخوريد!

محققان با تحقيق بر روی دو گروه دريافتند افرادی كه به‌هنگام صبحانه از مواد غذايی دارای كربوهيدرات بالا استفاده می كردند دو ساعت بعد از صرف صبحانه، ميزان سطح تريپتوفان موجود در خون آنها- نوعی امينواسيد- 4 برابر بيشتر از افرادی بود كه مواد غذايی پر پروتئين به‌هنگام صرف صبحانه استفاده كرده بودند؛ تريپتوفان نوعی امينو اسيد می باشد كه می تواند شما را خواب‌آلود كرده و در نتيجه ميزان هوشياری و كارآيی مغز را كاهش می دهد.

برای كاهش استرس :
ماست، دوغ كم‌چرب و انواع مغزها (پسته، فندق، گردو.....) بخوريد!

دانشمندان دريافتند برخی امينو اسيدها می توانند سبب كاهش استرس شوند. تحقيقی بر روی دو گروه انجام شد: به يک گروه، از هر دو نوع امينو اسيد به نامه‌های (Lysine) و (Arginine) به مقدار 3 گرم داده شد و سپس از آنها خواسته شد به ايراد سخنرانی بپردازند. با اندازه‌گيری ميزان هورمونِ استرس مترشحه در خون آنها دريافتند افرادی كه اين دو نوع امينو اسيد را مصرف كرده بودند استرس كمتری در حين سخنرانی و قبل از آن داشتند نسبت به گروهی كه اين امينو اسيدها را دريافت نكرده بود؛ ماست و دوغ و انواع مغزها منبع خاصی از دو امينو اسيد (Lysine) و (Arginine) می باشند.

نوشابه‌های گازدار و شيرين نخوريد!

طی تحقيقی كه در مجله بهداشت و سلامت امريكا به چاپ رسيد، افرادی كه روزانه 2 الی 3 بطری نوشابه‌های گازدار مصرف می كنند احتمال افسردگی و داشتن استرس و اضطراب در آنها 3 بار بيشتر است نسبت به افرادی كه ميزان كمتری نوشابه مصرف می كنند.

بهترين-و-بدترين-غذا-ها-برای-مغـز-چای-نعنا

برای افزايش تمركز :
چای نعنا بخوريد!

محققان معتقدند عطر و رايحه گياه نعنا می تواند در تقويت تمركز در افراد مؤثر باشد؛ در تحقيق انجام شده، رانندگانی كه چای نعنا می نوشيدند به هنگام رانندگی هوشيارتر بوده و كمتر دچار اضطراب و تنش می شوند.

مواد غذايی قندی و شيرين نخوريد!

غذاهای حاوی قند و شكر، سبب افزايش ناگهانی سطح گلوكز خون شده و در طولانی مدت سبب نوسانات قند خون- پايين آمدن ناگهانی و يا بالا رفتن ناگهانی- شده كه می تواند منجر به ايجاد يک فكر مشوش و گنگ و عدم ايجاد تمركز در افراد گردد.

برای خوش خلق بودن :
اسفناج بخوريد !

سبزيجات برگ پهن مانند اسفناج و يا برگ‌های چغندر، منابع خوبی از ويتامين‌های گروه B می باشند و اين ويتامين‌ها از اجزای كليدی و مهم در توليد هورمون‌های سروتونين، دوپامين و نورپی نفرين می باشند كه ترشح اين هورمون‌ها در بدن سبب ايجاد سرخوشی و سرحالی افراد می گردد. طی تحقيقات انجام شده، فقدان ويتامينB6 می تواند سبب ايجاد حالت عصبی، تحريک پذيری، زودخشمی و يا حتی افسردگی گردد.

شكلات سفيد نخوريد!

شكلات سفيد حاوی كاكائو نمی باشد و بنابراين نمی تواند سبب تحريک ترشح هورمون سروتونين به هورمون ايجاد كننده شعف و شادی گردد در حاليكه كاكائو (شكلات تيره و تلخ) می تواند اين كار را انجام دهد، هر چقدر رنگ شكلات تيره‌تر و تلخ‌تر باشد به كاكائو واقعی نزديك‌تر بوده و مفيدتر است. هرچقدر شكلات حاوی كاكائوی بيشتری باشد و شكر كمتری داشته باشد، تركيبات شادی آور بيشتری دارد.
برای داشتن حواس جمع و تيزفهمی :

تخم كتان (بَزَرک) بخوريد!

تخم كتان، يكی از بهترين منابع حاوی آلفالينولئيک- ALA- می باشد كه اين ماده سبب بهبودی عملكرد ناحيه پوسته مغزی می شود و از آن‌جايی كه اين ناحيه از مغز با فرآيندهای مربوط به حواس مرتبط می باشد خوردن آن مفيد است. تخم كتان را آسياب كرده و روزی یک قاشق غذاخوری از آن ميل كنيد و يا آن را بر روی سالاد و ماست ريخته و بخوريد.

مشروبات الكلی نخوريد!

نيازی به ذكر اين موضوع نمی باشد زيرا كاملاً واضح است نوشيدن مشروبات الكلی می تواند سبب افزايش تحريک سيگنال‌های مغز و تضعيف سيستم عصبی مغز گردد. در نتيجه شما را به حالت گيجی و منگی برده و سبب حواس پرتی می گردد.

منبع : سايت webMD
مترجم : نوری فرد

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :