مراقبت‌ های بهداشتی در فصل تابستان

10 / 10
از 1 کاربر
مقالات >> سلامت >> دانستنی های سلامت >>

تابستان از راه رسيده و اوقات فراغت را بايد با تفريحات تابستانی پر كرد؛ يكی از اين تفريحات تابستانی، شنا كردن و رفتن به استخرها می باشد. كارشناسان معتقدند حتی بسياری ازمكان‌های تفريحی عمومی مانند استخرها كه به نظر پاكيزه و سالم می آيند ممكن است دارای ميكروب‌ها و آلودگی های پنهانی باشند كه در ظاهر به چشم نمی آيند؛ بنابراين در انتخاب استخر نهايت دقت را داشته باشيد تا اين تفريحات فرحبخش، شما را دچار بيماری نكند!

آلودگی های استخرها :

طبق آمارهای گرفته شده، 65 درصد از افرادی که برای شنا كردن به استخرها می روند بر خود لازم نمی بينند كه قبل از وارد شدن به داخل آب استخر، دوش بگيرند در نتيجه بدون دوش گرفتن و شامپو كردن بدن خود وارد آب استخر می شوند! سرپرست موسسه كنترل بيماری ها «ليندا گولدنر» اظهار می دارد: دوش نگرفتن قبل از وارد شدن به آب استخر، همان چيزی است كه سبب می شود فرد شناگر آلودگی ها را همراه خود وارد آب استخر می كند؛ شيوع بيماری هایی مانند اسهال، بيماری های تنفسی، عفونت‌های پوستی همگی در اثر آلوده بودن آب استخر ايجاد می شوند.

بدترين آلودگی ها از مدفوع كردن و ادرار كردن در آب استخر حاصل می شود، لذا مؤسسه كنترل بيماريها توصيه می كند قبل از رفتن به استخرها، اين نكات بهداشتی را رعايت نمايند:

• اگر به بيماری اسهال مبتلا هستيد هرگز به استخر نرويد.
• هرگز آب استخر را قورت ندهيد.
• نظافت و بهداشت را رعايت كنيد و قبل از شنا كردن حتماً دوش گرفته و شامپو كنيد.
• اگر همراه با كودكانتان به استخر می رويد، حتماً كودک خود را با شامپو و يا صابون كاملاً شسته و تميز كنيد و سپس او را وارد آب كنيد.
• حتماً به استخرهايی برويد كه از تميزی و سالم بودن‌ آب آن مطمئن باشيد.
• از حواس بويايی خود كمک بگيريد تا از آلوده بودن آب استخر البته تا حدی اطمينان حاصل كنيد. وجود بوی بيش از حد كلر در محوطه استخر می تواند در واقع ناشی از آلودگی آب استخر، و فعل و انفعالات كلرِ آب با تركيبات حاصل از ادرار در آب استخر باشد!

كباب كردن گوشت در فضاهای بيرون از منزل (پيک نيک)

هنگامی كه در روزهای تعطيل و تابستانی به بيرون از منزل از قبيل كوه و جنگل و دشت می رويد و قصد داريد غذا را بيرون از منزل ميل نمائيد به هنگام كباب كردن گوشت بر روی منتقل و يا ذغال و يا استفاده از «باربيكيو كاملاً مراقب باشيد زيرا اگر گوشتی كه در حال كباب شدن می باشد به‌خوبی پخته و كباب نشده باشد می تواند منبع خطرناكی از باكتری E.Coli «سالمونلا» باشد كه سبب بروز بيماری و يا حتی مرگ افراد می گردد. برای اطمينان يافتن از اينكه گوشت به‌خوبی پخته شده و عاری از باكتری های بيماری زا می باشد بايد مطمئن شويد كه درجه حرارت بسيار بالا باشد (در حدود 160 درجه سانتی گراد) تا قسمت‌های ميانی گوشت نيز به‌خوبی پخته شود و فقط از روی ظاهر و رنگ گوشت بر پخته بودن آن قضاوت نكنيد!

برای پيشگيری از ابتلا به بيماری هايی كه می تواند از طريق مواد غذايی آلوده مانند گوشت، به انسان منتقل شود بايد دقت و وسواس لازم را داشته باشيم؛ دستان خود را قبل از آماده كردن گوشت و هم‌چنين پس از آن بايد بشوئيم و هر وسيله‌ای را كه با گوشت خام در تماس بوده حتماً شسته و گوشت خام را در تماس با ساير مواد غذايی قرار ندهيم. برای جلوگيری از رشد و نمو باكتری ها در گوشت، حتماً قبل از پختن گوشت آن را در محيط كاملاً سرد نگهداری كنيم؛ هنگام خريد مواد غذايی از فروشگاه‌ها توجه داشته باشيم مواد گوشتی را در آخرين مرحله خريداری كنيم.

مراقبت‌-های-بهداشتی-در-فصل-تابستان

تماس با خاک، شن و يا جانوران (به‌هنگام رفتن به پيک نيک)

اين گفته درست است كه «كثيفی سبب بيماری نمی شود» بلكه اين انگل‌ها و ميكروب‌های بيماری زا هستند كه در محيط‌های كثيف رشد و نمو و زندگی می كنند و سبب بروز بيماری در افراد می شوند! اگر به‌هنگام فصل تابستان، به كنار دريا، درياچه و يا رودخانه می رويد و كودكانتان در كنار ساحل با شن و يا خاک بازی می كنند حتماً نكات بهداشتی زير را رعايت نمائيد:

يک كارشناس انگل‌شناسی اظهار می دارد: ميكروب‌ها و انگل‌های موجود در خاک می توانند سبب بيماری افراد شوند خصوصاً كرم‌های ريزی كه از حيواناتی مانند سگ و گربه خارج شده و در خاک می مانند، حتی تخم انگل‌ها می توانند در خاک مانده و پس از يک ماه به انگل بالغ تبديل شوند لذا كودكانی كه در كنار ساحل و در محيط‌های با شن و خاک بازی می كنند بايد كاملاً مراقب باشند و حتماً پس از بازی كردن، دستان خود را با آب و صابون كاملاً بشويند.
حيواناتی مانند سمور، وزغ، و قورباغه كه ممكن است افراد آنها را لمس كنند نيز می توانند سبب بروز بيماری شوند. شايع‌ترين باكتری كه از طريق حيواناتی مانند سگ و گربه خصوصاً از طريق مدفوع آنان به انسان منتقل می شود همان «سالمونلا» می باشد. اين باكتری در بين حيواناتی كه در قفس نگهداری می شوند بيشتر است نسبت به حيوانات وحشی كه در جنگل زندگی می كنند.

انگل‌های موجود در آبهای شيرين

تعداد مشخص و معينی از ميكرو ارگانيسم های بيماری زا وجود دارند كه از حيوان به انسان منتقل شده و سبب بيماری می گردند. يكی از اين ميكرو ارگانيسم‌ها كه بسيار شايع نيز می باشد باكتری (E.Coli) نام دارد كه می تواند از طريق فضولات حيوانی و يا انسانی ريخته شده در آب، وارد معده انسان گردد و فرد را بيمار كند. اگر شما در رودخانه و يا درياچه‌ای شنا می كنيد كه ممكن است از طريق انسان و يا حيوانات آلوده شده باشد، احتمال ابتلا به بيماری E.Coli در شما افزايش می يابد.

يكی ديگر از ميكروب‌های موجود در آبهای شيرين مانند: آب رودخانه‌ها و يا آبهای re creational (آبهای استخر، جكوزی، فواره‌ها، چشمه‌ها) ميكروب «ژيارديا» -Giardia- می باشد كه از ميكروب‌های شايع بوده و سبب بيماری (اسهال) می گردد. كارشناسان توصيه می كنند برای مصون ماندن از ورود اين ميكروب‌ها به بدن، هرگز آب اين مناطق را نخوريد؛ هم‌چنين مراقب باشيد به‌هنگام شنا كردن، آب استخر را قورت ندهيد.

گردش‌های تابستانی (پيک نيک)

رفتن به بيرون از شهر و پناه بردن به دامان كوه، دشت و جنگل يكی ديگر از تفريحاتی است كه معمولاً در فصل تابستان اكثر خانواده‌ها انجام می دهند؛ بسياری از خانواده‌ها غذاهای پخته شده و آماده را با خود می برند و برخی ديگر نيز مواد غذايی غير آماده از قبيل مواد گوشتی خام را با خود می برند تا در آن‌جا پخته و يا به‌صورت كباب‌پز، آماده كرده و ميل كنند؛ اما در اين مواقع بايد كاملاً مراقب و محتاط باشيد زيرا مگس، مورچه و يا ساير حشراتی كه در فضاهای باز وجود دارند و مخصوصاً در فصل تابستان تعداد ‌آنها بيشتر می شود می توانند مواد غذايی شما را آلوده نمايند.

به‌طور مثال مگسی كه بر روی سگ و گربه و يا فضولات آنها نشسته و سپس بر روی مواد غذايی شما می نشيند غذای شما را آلوده و در نهايت شما را بيمار می كند. از طرفی مراقب باشيد كه برای ساعتهای طولانی مواد غذايی را بيرون از يخچال نگهداری نكنيد زيرا منطقه خطر برای مواد غذايی اعم از خام و يا پخته، همان گرمای محيط بيرون می باشد كه زمينه مساعد را برای رشد و نمو ميكروب‌ها فراهم می كند. بنابراين سعی كنيد بيشتر از 2 ساعت مواد غذايی در فضای بيرون نگهداری نشوند، حتی اگر قصد داريد برای رفتن به پيک نيک از فروشگاهی مواد غذايی خريداری كنيد سعی كنيد مواد غذايی گوشتی جزو آخرين اقلامی باشد كه خريداری می كنيد، در اين صورت مدت زمانی كه در بيرون از يخچال نگهداری می شوند كمتر می شود. با رعايت نكات بهداشتی می توانيد خود و اعضای خانواده را از ابتلا به بيماری های عفونی مصون بداريد.

مراقبت‌-های-بهداشتی-در-فصل-تابستان-1

نگهداری غذاهای سرد در محيط بيرون و خارج از يخچال :

نگهداری غذاهای سرد مانند سالاد الويه و يا سالاد كلم و .... در محيط خارج از يخچال، از آن‌جايی كه اين غذاها حاوی مقدار زيادی سُس مايونز می باشند می تواند زمينه را برای ايجاد مسموميت‌های ناشی از مواد غذايی فراهم سازد؛ برخلاف تصور عامه مردم، سُس مايونز به خودی خود محيط مناسبی برای رشد باكتری هايی از قبيل سالمونلا و يا E.Coli نمی باشد به‌ويژه آنكه اين سُس دارای مقادير زيادی سركه و يا آبليمو بوده كه اين محيط اسيدی، محيط مناسبی برای رشد و نمو ميكروب‌ها نيست؛ اما زمانی كه شما اين سُس را با مقادير زيادی سيب زمينی مخلوط می كنيد، PH محيط بالا رفته و زمينه را برای رشد ميكروب‌ها فراهم می كند و از آن‌جايی كه غذاهای سرد معمولاً سرد خورده می شوند و حرارتی نمی بينند، لذا ميكروب‌های رشد كرده در اين مواد غذايی به هيچ وجه از بين نمی روند و در نتيجه نگهداری اين مواد غذايی در محيط‌های بيرون سبب افزايش دمای اين مواد غذايی شده و گرما زمينه را برای رشد و نمو ميكروب‌ها و باكتريها فراهم می كند. بنابراين با رعايت اين توصيه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی، از بيماری خود و عزيزانمان در فصل تابستان پيشگيری كنيم.

منبع : سايت webMD
مترجم : نوری فرد

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :