مراقبت‌ های بهداشتی پوست و مو با مواد گياهی

10 / 10
از 1 کاربر
مقالات >> سلامت >> پوست،مو،ناخن >>

پوست بدن به‌ويژه صورت بسيار حساس بوده و در صورت رعايت نكردن مراقبت‌های بهداشتی، سلامت خود را از دست داده و خيلی زود دچار آسيب می شود. البته اين آسيب ها يک شبه ايجاد نمی شود بلكه به‌تدريج بر روی پوست ظاهر می شود؛ عدم رسيدگی مناسب به پوست می تواند سريعاً آن را تبديل به پوستی خشک و يا دچار التهاب نمايد. بسياری از مردم بر اين باورند كه اين آسيب ها (پيری پوست، چين و چروک، لكه‌ها و...) غير قابل پيشگيری بوده و از علائم گذشت عمر می باشند و چاره‌ای برای آن وجود ندارد، در حاليكه اين افراد سخت در اشتباهند. روش‌های زيادی وجود دارد كه با به‌كارگيری آنها می توانيد دارای پوستی سالم و شاداب و زيبا باشيد و پيری پوستتان را به تأخير اندازيد.

مراقبت‌-های-بهداشتی-پوست-و-مو-با-مواد-گياهی

آماده‌سازی پوست :

يكی از راه‌های بسيار مفيد برای پاكسازی و تميز كردن عمقی پوست استفاده از بُخور می باشد. هميشه پس از بخور دادن صورت و تميز شدن پوست، از يک تونيک تقويت كننده و يا ماسک صورت استفاده كنيد. پارک كننده‌های منافذ پوست برای افرادی كه دارای آكنه (جوش صورت) هستند مفيد می باشد. داشتن رژيم غذايی سالم و سرشار از سبزيجات تازه، ميوه‌جات، و انواع سالادها و خودداری از خوردن غذاهای فرآوری شده و هم‌چنين انجام ورزش می توانند به شما در داشتن پوستی سالم و جوان و شاداب كمک كنند.

بُخور صورت برای پوست‌های نرمال :

40 گرم گل بابونه تازه و يا 15 گرم گل بابونه خشک را درون ظرفی ريخته و 2 فنجان و نيم آب جوش را به آن اضافه كرده و بگذاريد به‌مدت 30 دقيقه دَم بكشد، سپس آن را از صافی رد كنيد. حال اين عصاره به‌دست آمده را در كاسه بخور ريخته و با آن صورت خود را بخور دهيد.

بُخور صورت برای پوست‌های غير نرمال :

همان مراحل ذكر شده در بالا را انجام دهيد. البته به‌جای گل بابونه، از گلبرگ‌های گل جعفری و يا گل هميشه بهار استفاده نمائيد و هم‌چنين يک قاشق غذاخوری عنبر به دم كرده خود اضافه كنيد.

ماسک های صورت:

ماسک های گياهی پوست صورت سبب محكم شدن بافت پوست شده و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگيری می كند و هم‌چنين باعث نرمی و شادابی پوست می شود. البته استفاده بيش از حد از ماسک ها ممكن است سبب تحرک پوست شود.
گياه كامفری (گوش‌خر) و گلاب ماسک های مناسبی برای پوستهای خشک هستند، در حاليكه گياه جعفری و مريم گلی برای پوستهای چرب مناسبند. ماسک آماده شده را به سرتاسر صورت جز اطراف و دور چشم بماليد و اجازه دهيد 10 الی 15 دقيقه بر روی پوست بماند. سپس با آب، صورت خود را آبكشی كنيد.

ماسک نرم و لطيف كننده برای پوستهای خشک:

دو قاشق غذاخوری آرد جو دو سر، يک عدد زرده تخم‌مرغ، يک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلاب و كمی شير را با يكديگر مخلوط كرده و ماسک به‌دست آمده را به صورت خود بماليد.

ماسک مناسب برای پاكسازی پوست‌های چرب :

15 گرم جعفری تازه را همراه با 15 گرم مريم گلی تازه در آب جوش به حجم 4/1 فنجان ريخته و آن را دم كنيد. سپس 2 الی 3 قاشق غذاخوری از اين دم كرده را (پس از صاف كردن آن) با 2 قاشق غذاخوری آرد جو دو سر و 1 قاشق غذاخوری گِل سَرشور و 1 عدد سفيده تخم‌مرغ و 1 قاشق غذاخوری آبليمو مخلوط كرده و اين ماسک را به صورت خود بماليد.

پاک كننده‌ها و اِسكراب‌ها- Cleansers & Scrubs

اسكراب‌های صورت سبب شادی و نشاط پوست شده و به تميز شدن پوست نيز كمک می كند. دانه‌های ريز و شن مانندی كه در همه اسكراب‌ها وجود دارد سبب كنده شدن پوستِ مرده شده و هم‌چنين جريان خون را در زير پوست بهبود می بخشد و باعث می شود كه پوست صورت تازه و جوان و شاداب جلوه كند. استفاده از اسكراب‌ها در هر زمانی از سال مناسب است اما استفاده از آنها در ماه‌های سرد و ابری زمستانی كه پوست درخشندگی و شادابی لازمه را ندارد مناسب‌تر می باشد. اسكراب‌ها را قبل از مرطوب كننده‌ها بايد استفاده كرد. برای استفاده كمی از آن را با روغن بادام مخلوط كرده و بر روی صورت ماليده با نوک انگشتان دست به شكل دايره‌وار پوست صورت را ماساژ دهيد، سپس با آب ولرم پوست صورت را شسته و به آرامی آن را خشک كنيد.

اِسكراب صورت تهيه شده از گلبرگ‌های معطر :

3 قاشق غذاخوری آرد بادام پوست گرفته را با 3 قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر (اندازه متوسط) و 3 قاشق غذاخوری شير خشک مخلوط نمائيد و با اضافه كردن 2 قاشق غذاخوری گلبرگ‌های گل محمدی خشک شده كه به‌صورت پودر درآمده است مخلوط را كامل كنيد.

اسكراب تهيه شده از پوست مركبات :

اين مواد را با يكديگر مخلوط كنيد : 3 قاشق غذاخوری آرد تخم آفتابگردان، 3 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر 3 قاشق غذاخوری نمک دريايی و يا نمک معمولی، 3 قاشق غذاخوری پوست رنده شده پرتقال، و به اين مخلوط 3 قطره عصاره روغنی گريپ فروت اضافه نمائيد.

تونيک (تقويت كننده و شاداب كننده) صورت

تركيبات مختلفی به‌عنوان تونيک های پوست برای آرامش بخشيدن به پوست و شادابی آن استفاده می شود. برای شاداب كردن پوست‌های خشک و حساس بايد از دم كرده‌های گياهی مناسب و يا عرق گل ها استفاده كرد، در حاليكه برای پوستهای چرب كه دارای منافذ باز نيز هستند می توان از تونيک های حاوی گياه عنبر استفاده نمود.

تونيک مخصوص پوستهای حساس :

40 گرم گلبرگهای گل محمدی تازه، 2 و 2/1 فنجان آب جوش و 1 قاشق غذاخوری سركه سيب را در ظرفی ريخته و در ظرف را می گذاريم و پس از مدت تقريباً 2 ساعت محلول را صاف كرده و تونيک به‌دست آمده را درون بطری شيشه‌ای ريخته و به‌هنگام نياز از آن استفاده می كنيم.

تونيک مخصوص پوستهای چرب :

20 گرم گياه اسطوخودوس تازه را با 6 قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط كرده و اجازه می دهيم به‌مدت 2 ساعت بماند. سپس آن را از صافی رد كرده و 2/1 قاشق غذاخوری عنبر به محلول اضافه می كنيم و پس از مخلوط كردن آنها با هم، درون بطری شيشه‌ای می ريزيم و به‌هنگام نياز استفاده می كنيم.

تونيک مخصوص پوستهای نرمال :

5 قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج را با نصف قاشق غذاخوری گلاب مخلوط كرده و در ظرف شيشه‌ای نگهداری می كنيم و از آن استفاده می كنيم.

مراقبت‌های بهداشتی پوست با مواد غير شيميايی

پوست بدن اولين و مهم‌ترين وسيله دفاعی بدن در برابر محيط بيرونی می باشد، اگر آن را به‌عنوان يک اندام در نظر بگيريم، می توانيم بگوييم پوست يكی از اندام‌های اصلی پاكسازی كننده بدن می باشد كه دارای بيشترين سطح است. به‌همين علت اگر مراقبت‌های كافی و مناسب از پوست خود داشته باشيم حس خوبی نيز پيدا خواهيم كرد. روش‌های مرطوب نگه داشتن پوست كه به آن اشاره خواهيم كرد سبب حفظ رطوبت و نرمی و لطافت پوست شده و از طرفی زيبايی و كارآيی پوست بدن را افزايش می دهد.

مرطوب كننده‌ها يا نرم‌كننده‌ها- moisturizers

آماده كردن لوسيون‌های نرم كننده پوست كه گياهی می باشند بسيار ساده است. گياهانی كه توصيه می شوند مكمل خوبی برای تركيبات نرم كننده هستند، شير، كره كاكائو و روغن‌ها خاصيت نرم كنندگی دارند در حاليكه گياهان اضافه شده به اين تركيبات خصوصيات ديگری را به اين كرم‌ها و لوسيون‌ها می بخشند.

روغن برای حمام كردن :

6 شاخه گياه رُزماری را درون ظرف شيشه‌ای كوچک حاوی روغن گياهی (ذرت، زيتون و.....) بريزيد و بگذاريد به‌مدت 2 هفته بماند. سپس اين روغن را صاف كنيد؛ 2 عدد تخم‌مرغ را خوب بزنيد و با 3 قاشق غذاخوری از اين روغن رُزماری مخلوط كنيد سپس 2 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری شامپو بچه و 3/2 فنجان شير به آن اضافه كنيد، حال می توانيد 3 قاشق غذاخوری از اين محلول را به آب داخل وان اضافه كرده و در آن حمام كنيد؛ بقيه محلول را در ظرف شيشه‌ای برای روزهای بعد نگهداری كنيد. می توانيد بجای رزماری از گياه اسطوخودوس نيز استفاده كنيد.

لوسيون بدن برای پوست‌های خشک :

50 گرم روغن نارگيل را با حرارت غير مستقيم گرم كنيد و سپس 4 قاشق غذاخوری روغن تخم آفتابگردان و 2 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم به آن اضافه نمائيد و سپس اجازه دهيد تا اين مخلوط خنک شود. حال 10 قطره عرق بهار نارنج به آن اضافه كرده و اين محلول را درون ظرف شيشه‌ای ريخته و به‌هنگام مصرف از آن استفاده كنيد.

مراقبت از پوست دست

آب و هوای سرد و خشک پاييز و زمستان، باغبانی كردن، گردگيری و انجام ساير كارهای خانه، همه و همه می توانند خيلی سريع دست شما را خشک و زبر و و زمخت كنيد. با تهيه لوسيون‌های مختلف خانگی می توانيد پوست دستتان را نرم و لطيف كنيد.

لوسيون‌ گلاب برای پوست دست :

6 قاشق غذاخوری گليسيرين را با 6 قاشق غذاخوری از دَم كرده گلبرگهای گل محمدی همراه با 2 قاشق غذاخوری گلاب خالص مخلوط نموده و سپس 2 قاشق غذاخوری آرد ذرت (نشاسته ذرت) به آن اضافه كرده و پس از مخلوط كردن مواد با يكديگر و يكدست شدن مواد، می توانيد از آن استفاده كنيد.

ماسک برای پوست دست :

3 قاشق غذاخوری بلغور- جو دو سر آسياب شده را با 2 قاشق غذاخوری گلاب خالص (دو آتيشه) و 1 قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط كرده و سپس 1 قاشق غذاخوری آب ليموی تازه و 1 قاشق غذاخوری گليسيرين را به‌آنها اضافه كنيد و اين مواد را با يكديگر به‌خوبی مخلوط كرده تا به شكل خمير در آيد. سپس اين ماده خمير مانند را بر روی دستان خود گذاشته و پس از 15 دقيقه آن را از روی پوست دست پاک كرده و دستان خود را آبكشی نمائيد و سپس لوسيون گلاب را كه قبلاً تهيه كرده بوديد به دستان خود بزنيد.

مراقبت‌های بهداشتی مو

موهای شما به مراقبت و توجه نياز دارد به‌ويژه در زندگی شهرنشينی كه دود و آلودگی هوا در آن زياد است مراقبت‌های بهداشتی بيشتری را می طلبد، استفاده از شامپوهای مخصوص موی سر می تواند مفيد باشد، اما تهيه شامپوهای گياهی و استفاده از آنها می تواند درخشندگی خاصی به موهای شما ببخشد.

شامپوهای گياهی

شستشوی بيش از حد مو و استفاده از شامپوها اگر بيش از اندازه باشد موجب آسيب ديدن مو می گردد، زيرا شستن بيش از حد مو سبب از بين رفتن مواد شيميايی و چربی های موجود در پوست سر شده و حالت تعادل آنها را به هم می زند و در نتيجه می تواند مشكلاتی از جمله شوره سر را سبب شود.

درخشان كننده‌های گياهی برای موهای شما :

برای براق و درخشان بودن موهای خود پس از شامپو كردن موهای خود را با اين محلول‌های گياهی كه طرز تهيه آنها را خواهيم گفت، آبكشی نمائيد.

محلول گل بابونه برای موهای روشن :

25 گرم گل بابونه خشک را در 1 ليتر (4 فنجان) آب جوش دَم كرده و يا به‌ مدت 1 ساعت بخيسانيد، سپس آن را صاف كرده و در شيشه‌ای بريزيد و به هنگام نياز از آن استفاده كنيد.

محلول رُزماری برای موهای تيره :

40 گرم رُزماری تازه را در 1 ليتر (4 فنجان) آب جوش به‌مدت 1 ساعت بخيسانيد، سپس آن را از صافی رد كرده و استفاده كنيد.

محلول گَزَنه برای شورة سر :

25 گرم برگهای گياه گَزَنه را در 4 فنجان آب جوش خيس كرده و بگذاريد به‌مدت 1 شب بماند، سپس محلول را صاف كنيد و 2 قاشق غذاخوری سركه سيب و 2 قاشق غذاخوری عرق عنبر به آن اضافه نمائيد، حال می توانيد از اين محلول استفاده كنيد.

منبع : سايت webMD
مترجم : نوری فرد

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :